Onderwijsvormen voor gezinnen met meervoudig en complexe problemen
|
 |
Dit project heeft laten zien hoe je kennis succesvol kunt vertalen naar het hoger onderwijs. En ontving daarvoor een Parel. Wil je de onderwijsmaterialen zoals de kennisclips en Serious Gaming Intervention ook inzetten voor jouw sociale hbo-opleiding? Of wil je meer weten over hoe je kennis kunt vertalen naar onderwijsvormen? |
|
|
|
|
Met nieuwe kennis vakmanschap versterken |
 |
Samen met de Augeo Foundation lanceerden wij onlangs de derde onderzoeksspecial van het Augeo Magazine. Hierin vindt u resultaten uit 8 recente onderzoeken op het gebied van kindermishandeling, vertaald naar de dagelijkse praktijk. Met concrete producten, zodat u direct aan de slag kunt in uw werk. |
|
|
|
|
|
Mag niet bestaat niet |
 |
Burgers die maatwerk nodig hebben, krijgen geregeld ‘nee’ te horen. Professionals die hen willen helpen, komen al snel terecht in een woud van regelingen, voorzieningen, protocollen en procedures. Maatwerk maken is daardoor niet eenvoudig. Het boekje Mag niet bestaat niet geeft daarom inzicht in de herkomst van defensief gedrag en helpt dit in organisaties doorbreken. |
|
|
|
|
|
|
Inzet jonge rolmodellen verkleint afstand tussen professionals en jeugd |
 |
Door in te zetten op een preventief, wijkgericht aanbod, dat samen met jonge rolmodellen is ontwikkeld, is in de wijk Poelenburg, Zaanstad de afstand tussen professionals en de leef- en belevingswereld van jongeren verkleind. Dit gebeurde door de inzet van het jongerenwerk van het sociale wijkteam. |
|
|
|
|
De Kracht van het Gewone |
 |
Met een groeiende vraag naar jeugdhulp benadrukken velen het belang van normaliseren en het verminderen van medicalisering. Maar wat betekent normaliseren in de praktijk en hoe kunnen we dit doen? De Regionale Kenniswerkplaats SAMEN bracht voorbeelden in beeld. |
|
|
|
|
|
Transferbegeleiding aan leerlingen in kwetsbare onderwijsposities |
 |
Jongeren die praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs volgen, stromen minder vaak door naar vervolgonderwijs. Ze verlaten school, waarna het onduidelijk is waar ze naartoe gaan. De Regionale Kenniswerkplaats KeTJAA ging na hoe deze jongeren zo goed mogelijk begeleid kunnen worden naar werk of vervolgopleidingen. |
|
|
|
|
Aanbevelingen voor beeldbellen in de JGZ |
 |
Beeldbellen lijkt nog niet tot het reguliere aanbod van de JGZ te behoren. De richtlijnmodule Beeldbellen in een preventieve setting, biedt samen met een praktijkkaart en folder voor ouders ondersteuning aan JGZ-professionals. En kan ook bruikbaar zijn voor andere beeldbellende zorgprofessionals. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwe subsidiemogelijkheden voor MDT-kort projecten |
Gemeenten, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties kunnen subsidie aanvragen voor een kortlopend MDT-project. Met MDT-kort zetten jongeren tussen de 12 en 30 jaar zich 30 tot 50 uur in maximaal 3 maanden vrijwillig in voor een maatschappelijk thema. |
|
|
|
Deadline: 5 december 2023, 14:00 uur |
|
|
|
|
|
Wat vindt u van deze nieuwsbrief? |
|
|
|
 |
ZonMw stimuleert gezondheidsonderzoek en zorginnovatie |
|
ZonMw Laan van Nieuw Oost-Indië 334 2593 CE Den Haag 070 349 51 11 |
|
|
|
|