|
Werkplaatsen Jeugdjournaal |
|
|
In het ‘Werkplaatsen Jeugdjournaal’ vind je een selectie van interessante ontwikkelingen, publicaties, bijeenkomsten en ander nieuws voor, door en over de werkplaatsen. Wil je een bericht of onderwerp aandragen voor de volgende editie? Laat het ons weten via werkplaatsenjeugd@zonmw.nl. |
|
Nieuwe coördinator: Els Evenboer |
Sinds 1 september de nieuwe coördinator van de RKJ IJsselland ‘Samen Normaliseren’. |
Ze stelt zich graag voor: 'In 2010 ben ik begonnen binnen de AW C4Youth. Daarna heb ik in Friesland twee jaar een project uitgevoerd over School Als Werkplaats. Inmiddels werk ik sinds november 2021 bij het lectoraat Jeugd en ben ik betrokken geweest bij diverse RKJ-projecten.' Wil je meer willen weten van onze RKJ of gewoon kennismaken? |
|
|
|
|
|
Terugblik Jeugd in Onderzoek |
Op 22 september stond Jeugd in Onderzoek in het teken van mentaal welbevinden en veerkracht. De AW Risicojeugd verzorgde op die dag een lezing over kinderen en jongeren in kwetsbare omstandigheden. En de werkplaats SAMEN gaf in samenwerking met RKJ IJsselland een workshop over normaliseren. |
|
|
|
|
|
Hulp bij vraagstukken over diversiteit |
|
Hoe ga je gelijkwaardig om met mensen in je onderzoek? En hoe vind je mensen die niet als groep georganiseerd zijn voor structurele betrokkenheid? Dit en meer werd besproken tijdens de tweede masterclass diversiteit op 29 september. Heb je hulp nodig bij vraagstukken op het thema van diversiteit? Als werkplaats krijg je de mogelijkheid om gebruik te maken van de expertise van Pharos. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Voor de Jeugd Dag 2022 |
|
Het thema van de 10e editie van de Voor de Jeugd Dag is: (op)Groeien doe je samen. Op deze dag presenteert de werkplaats SAMEN haar ontwikkelde visie op normaliseren en de stappen die dit van betrokkenen vraagt. Ook verzorgt de Kenniswerkplaats Jeugd Friesland een sessie over de inzichten uit hun onderzoek naar de werkzame elementen van kleinschalige woonvoorzieningen voor jongeren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuws uit de werkplaatsen |
|
|
|
|
Bijzonder Hoogleraar ‘Zorg voor jeugd’ |
|
Tilburg University heeft Jolanda Mathijssen -coördinator AW Jeugd Noord-Brabant- benoemd als bijzonder hoogleraar ‘Zorg voor jeugd’. De bijzondere leerstoel ‘Zorg voor jeugd’ is verbonden aan de werkplaats en richt zich vooral op ouder- en gezinsfactoren die van invloed zijn op de resultaten van preventie en jeugd- en gezinshulpverlening. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Leernetwerk Participatief Jeugdonderzoek |
|
Dit jaar is het landelijk Leernetwerk Participatief Jeugdonderzoek van start gegaan. Wat beoogt dit Leernetwerk te bereiken en hoe pakken ze dat aan? Deze vragen zijn beantwoord in een interview met Christine Dedding en Noortje Pannebakker. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Omgaan met stress en prestatiedruk |
|
Eén op de 5 jongeren tussen de 13 en 17 jaar zegt steeds vaker last te hebben van schoolstress en prestatiedruk. Ook het schoolverzuim neemt toe. In sommige gevallen is jeugdhulp nodig. In een filmpje van de RKJ Jeugd en Gezin Centraal leren ouders wat te doen om dit te voorkomen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Terugblik werkconferentie Serieus Nemen |
|
Voel jij je als professional serieus genomen? De werkconferentie Serieus Nemen, die onder andere werd georganiseerd door het C4Youth atelier 'Veilig en thuis opgroeien’, ging hierover. Benieuwd naar wat werd besproken? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Project De Specialist Dichterbij |
In het project ‘De Specialist Dichterbij’ van de werkplaats SAMEN is onderzoek gedaan naar werkzame en belemmerende elementen van een integrale specialistische werkwijze. Van en met elkaar leren staat hierin centraal. In dit filmpje vertellen deelnemers vanuit verschillende perspectieven en regio’s over hun ervaringen met het project. |
|
|
|
|
|
Lespakket ‘Je Brein de Baas?! 'Stress onder controle’ |
‘Je Brein de Baas?! ‘Stress onder controle’ is een lespakket voor middelbare scholieren, gericht op het versterken van de mentale gezondheid. Binnen een klein-en-fijn project van de RKJ Jeugd en Gezin Centraal zijn de ervaringen van leerlingen en docenten met dit lespakket onderzocht. |
|
|
|
|
|
Hoe vertaal je wetenschap naar de praktijk? |
Hoe zorg je ervoor dat professionals uit de praktijk écht aan de slag kunnen met kennis die voortkomt uit onderzoek? En wat komt daarbij kijken? De RKJ Jeugd en Gezin Centraal stelde binnen het project Mentaal Kapitaal een eindrapport samen met nuttige aanbevelingen en tools om toe te passen in het onderzoek. |
|
|
|
|
|
|
|