|
|
|
Nieuwsbrief Jeugd, mei 2021 |
|
Interactievaardigheden van kinderen vergroten tijdens spel |
|
Met de pilot ‘Kwaliteit van taal, spel en denken’ is inzicht verkregen in drempels die pedagogisch medewerkers ervaren in spelinteracties met kinderen. Dit heeft geleid tot een professionaliseringstraject. Pedagosich coach Clarinda Fuselier vertelt erover. |
|
|
|
|
|
Praktisch overzicht adolecenten-contactmoment JGZ |
|
In dit praktische overzicht vindt u 3 varianten voor de invulling van het adolescentencontactmoment. En leest u wat de werkwijzen inhouden, wanneer en hoe ze gebruikt kunnen worden en wat ze u als JGZ-professional kunnen opleveren. |
|
|
|
|
|
|
Hoe help je een leerling die achter ligt? |
Hoe kun je als basis- of middelbare school leerlingen ondersteunen die, zoals nu regelmatig het geval is ten gevolge van de coronacrisis, achterstand oplopen? 2 onderzoeken brengen de mogelijke problemen én oplossingen in kaart. 'Tutoring is een duur wondermiddel' |
|
|
|
|
|
Gezond op school |
Een goede samenwerking tussen scholen en de JGZ draagt bij aan de gezonde ontwikkeling van kinderen. Bijvoorbeeld op het gebied van pestproblematiek of ziekteverzuim. Weten welke tools, innovaties en/of werkwijzen hierbij kunnen helpen? |
|
|
|
|
|
Praktische en laagdrempelige opvoedinformatie |
|
Door als JGZ-professional voorlichting te geven via e-zines geeft u ouders makkelijk vindbare en betrouwbare informatie over opvoeden en opgroeien van hun basisschoolkind. En anticipeert u op wat hen te wachten staat in de ontwikkeling van hun kind. |
|
|
|
|
Wat helpt jeugdhulp-professionals bij integraal werken? |
|
In haar proefschrift concludeerde Laura Nooteboom onder andere dat professionals zich onder andere bekwaam moeten voelen om samenhangende, gezinsgerichte ondersteuning te bieden, ze de grenzen van hun eigen expertise moeten herkennen en tijdig de ander in moeten schakelen wanneer nodig. |
|
|
|
|
|
Breng corona-problematiek samen met jongeren in kaart |
|
Jongeren willen graag betrokken worden en hebben andere inzichten en ideeën. Hierdoor kunnen zij positief bijdragen aan de Nederlandse besluitvorming over de coronapandemie. Blijkt uit onderzoek van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). |
|
|
|
|
Zorg kwetsbare zwangeren verbeteren |
|
Er zijn veel interventies ontwikkeld voor zwangere vrouwen in een kwetsbare situatie. Maar niet iedereen kent deze interventies en niet altijd worden ze gebruikt zoals bedoeld. Dat blijkt uit de eerste resultaten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Perspectief voor jongeren in 112 gemeenten |
Hoe gaan jongeren eenzaamheid, stress en verveling tegen in tijden van Corona? Om hen te ondersteunen, kunnen jongeren nu in 112 gemeenten meedoen aan nieuwe (kortlopende) MDT-projecten. |
|
|
|
|
|
Actualiteitencollege: Meldcode als Kans, Empowerment als omdenken |
15 |
|
JUN |
|
|
13.00 - 14.00 uur, digitaal |
|
|
|
|
|
Deadline: 3 juni 2021, 14.00 uur |
|
|
|
Deadline: 31 augustus 2021, 14.00 uur |
|
|
|
Deadline: 9 december 2021, 14.00 uur |
|
|
|
Deadline: 3 juni 2021, 14.00 uur |
|
|
|
Deadline: 31 augustus 2021 |
|
|
|
|
|
Wat vindt u van deze nieuwsbrief? |
|
|
|
|
ZonMw stimuleert gezondheidsonderzoek en zorginnovatie |
|
ZonMw Laan van Nieuw Oost-Indië 334 2593 CE Den Haag 070 349 51 11 |
|
|
|
|