|
|
|
Nieuwsbrief Jeugd, december 2020 |
|
De kracht van het collectief; ‘samen’ als rode draad in 2021 |
Ieder kind verdient goede kansen en mogelijkheden. En het is duidelijk: alleen door samen te werken kunnen we hierin voor hen het verschil maken. In haar column blikt onze collega Vicky Verschoor terug én vooruit. ‘Kansen creëren, kansen bieden. Het blijft de rode draad die we ook in 2021 samen volgen.' |
|
|
|
|
|
Doen wat werkt in het sociaal domein |
|
Wat is een goede preventieve aanpak voor eenzaamheid onder jongeren? Hoe zet u jongeren in als positieve rolmodellen in kwetsbare wijken? Op het congres ‘Doen wat werkt in het sociaal domein’ werden talloze goede voorbeelden gedeeld om verschil te maken in het sociaal domein. Deze voorbeelden zijn nu gebundeld. |
|
|
|
|
|
Eerder signaleren en gezinnen beter begeleiden |
|
Stressreductie, het vergroten van zelfvertrouwen van ouders, het beter leren reguleren van boosheid, en behandeling van trauma-gerelateerde klachten blijken effectieve elementen uit interventies voor gezinnen met een risico op kindermishandeling. Maar de interventies moeten ook op kinderen gericht zijn. |
|
|
|
|
|
‘Ik vind breuken nu makkelijker’ |
|
De 12-jarige Reylord komt uit de Dominicaanse republiek en kon toen de scholen voor de eerste keer dicht gingen wel extra ondersteuning gebruiken. Nikita (21) schoot hem via het maatschappelijke diensttijd-initiatief te hulp: ‘Dankzij haar vind ik breuken nu makkelijker’. |
|
|
|
|
PreSPARK helpt JGZ-professionals én aanstaande ouders |
|
Als de JGZ prenataal start met begeleidende zorg kan dat gezondheidswinst opleveren. Maar hoe ondersteunt u aanstaande ouders op een juiste en bij hen passende manier? De preSPARK blijkt daarbij een effectief en efficiënt hulpmiddel voor JGZ-professionals. |
|
|
|
|
|
|
‘Durf te vragen: hoe is het thuis?’ |
|
In Nederland pakken we de signalen van kindermishandeling nog niet goed genoeg op. Als leerkrachten goed worden toegerust, kunnen zij optimale vertrouwenspersonen zijn, blijkt uit onderzoek. ‘Er is soms niet veel voor nodig om kinderen uit te nodigen hun verhaal te vertellen’. |
|
|
|
|
|
Robottherapie werkt selectief bij kinderen met autisme |
|
Om een kind met autisme sociale vaardigheden aan te leren, moet de therapeut vaak oefeningen herhalen. Gezien het repeterende karakter zou een robot die taak deels kunnen overnemen, denken wetenschappers. Ze onderzoeken nu voor welke kinderen deze gecombineerde aanpak zinvol is. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Eerste officiële MDT-projecten breiden uit |
|
10 van de eerste officiële maatschappelijke diensttijd (MDT)-projecten hebben te horen gekregen dat zij hun partnerschap mogen uitbreiden. Hiermee kunnen zij op steeds meer plekken MDT’s aanbieden aan jongeren bij een verscheidenheid aan maatschappelijke organisaties. |
|
|
|
|
|
Meertaligheid in het onderwijs |
|
De Nederlandse taal kan voor kinderen met een andere thuistaal een flinke drempel zijn in het onderwijs en hun algemene ontwikkeling. Hoe kan je ook hen succesvol laten zijn en zich optimaal laten ontwikkelen? Consortiumleider Elma Blom vertelt in dit interview over het onderzoek. |
|
|
|
|
|
|
Kennisvouchers |
Met innovatieve oplossingen de jeugdhulp in uw regio verbeteren? Vanaf 10 december kunt u als gemeente, jeugdorganisatie of opleidingsinstelling een kennisvoucher van maximaal 10.000 euro aanvragen. In de kennisetalage op werkplaatsenjeugd.nl leest u om welke producten het gaat. |
|
|
|
MDT-partners kunnen project uitbreiden |
In deze subsidieronde kunnen projecten uit subsidieronde 4a – MDT groeit naar een landelijk dekkend netwerk voor de tweede keer extra budget aanvragen voor uitbreiding van hun partnerschap. Hiermee kunnen o.a. meer partners worden aangetrokken en het aanbod voor jongeren uitgebreid worden. |
|
|
|
Deadline: 12 januari 2021, 14.00 uur |
|
|
|
Deadline: 9 februari 202, 14.00 uur |
|
|
|
|
Deadline: 16 februari 2021, 14.00 uur |
|
|
|
|
|
Wat vindt u van deze nieuwsbrief? |
|
|
|
|
ZonMw stimuleert gezondheidsonderzoek en zorginnovatie |
|
ZonMw Laan van Nieuw Oost-Indië 334 2593 CE Den Haag 070 349 51 11 |
|
|
|
|